Google analytics is een uitgebreide service van google waarbij er vaak gebruik wordt gemaakt van SEO en Google Adwords. Uit Google Analytics is veel informatie te halen. Hoe kan dit handig zijn voor uw bedrijf? Hieronder staat beschreven wat Analytics kan betekenen voor uw bedrijf en naar welke data er gekeken moet worden. We beginnen met realtime, gedrag en doelgroep.

Wat is Google Analytics?

Google Analytics is een gratis software waar er data wordt getrackt vanaf uw website. Deze data is te meten zodat er een inzichtelijk overzicht wordt gemaakt. Hiermee wordt er een duidelijk beeld gegeven van de activiteiten op uw website zoals bezoekersstromen, paginaweergave en verkeersbronnen. Dit geeft veel inzicht in bijvoorbeeld de herkomst van bezoekers, bounce rate, click through rate en waar er op gelet moet worden op de website.

Realtime

Een kopje binnen Google Analytics is ‘realtime’. Hierop is te zien wat de staat is van de website op dat moment. Er valt af te lezen hoeveel actieve gebruikers er op dat moment zijn, bij paginaweergave hoelang er op een pagina gebleven wordt en op welke pagina de bezoeker op dat moment is. Wat de meest nuttige informatie is, is om te kijken wat de bezoeker heeft gedaan in het verleden op uw website.

Gedrag

Ook is het gedrag van de bezoekers te vinden in Google Analytics. Dit zijn handige inzichten omdat hierop kan worden gekeken welke pagina’s het belangrijkst zijn voor uw website. Bij het overzichtscherm is veel informatie te vinden. Wanneer Analytics voor de juiste tijd is ingesteld, kan er voor deze periode de unieke paginaweergaven gezien worden. Dit geeft aan hoeveel unieke bezoekers de pagina bekeken hebben. De terugkerende bezoeker wordt hierbij 1 keer gerekend. Bij het kopje gedragstroom wordt er een funnel weergegeven waarin te zien is bij welke pagina deze bezoekers binnenkomen en waar ze verder naartoe stromen.

Doelgroep

Bij doelgroep is er meer te zien over wie uw doelgroep is. Hierin zijn de paginaweergaven, sessieduur, bouncerate, sessies, gebruikers en % nieuwe sessies te vinden.

Sessies = Het totaal aantal bezoeken
Gebruikers = Het aantal unieke bezoekers
Paginaweergaven = Hoeveelheid pagina’s die door alle bezoekers zijn weergegeven
Pagina’s/sessie = Gemiddeld aantal pagina’s dat wordt bekeken per bezoeker
Gem. sessieduur = Gemiddelde tijd van de bezoeker op de website
Bouncepercentage = Het percentage bezoekers dat uw website al direct weer verlaat na het bezoek aan één pagina
% nieuwe sessies = Het percentage eerste bezoekers

Conversie

Het is mogelijk om ‘doelen’ in te stellen. Hiermee wordt er een goal gezet om de conversie te kunnen meten. Dit is bijvoorbeeld de aankoop van een product, het inschrijven voor de nieuwsbrief of het bezoeken van een bepaalde pagina.

Analytics en Adwords

Door Google Analytics te koppelen is het mogelijk om inzicht te krijgen in uw bezoekers. Hierbij wordt er onderscheid gemaakt tussen bezoekers die via organische resultaten op de website terecht zijn gekomen en de bezoekers die via advertenties zijn gekomen. Hierbij is het inzichtelijk gemaakt welke bezoekers een goed rendement opleveren.

 

Garberson, A. (2016) Google analytics solutions. Bezocht op 8/6/2016 via de website: https://analytics.googleblog.com/

B&S Media (2014) Google Analytics uitleg: Wat houdt het in en wat kunt u er mee? Bezocht op 8/6/2016 via de website: http://www.bsmedia.nl/blog/analytics-wat-houdt-het-en-wat-kunt-u-er-mee/

Treshold (2016) Wat is Google analytics? Bezocht op 8/6/2016 via de website: http://www.treshold.nl/kennisbank/google-analytics/wat-is-google-analytics/

Adhoc data (z.d.) Beginnen met Google Analytics 2: Realtime en doelgroep. Bezocht op 8/6/2016 via de website: https://www.adhocdata.nl/weblog/beginnen-met-google-analytics-2-realtime-en-doelgroep/

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s